lekker toeristisch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris, Matty en Femke - WaarBenJij.nu lekker toeristisch - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris, Matty en Femke - WaarBenJij.nu

lekker toeristisch

Door: Iris, Matty, Femke

Blijf op de hoogte en volg Iris, Matty en Femke

27 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedenavond!
Vandaag hebben we echt de toerist uitgehangen. We zouden onze dag vanochtend eigenlijk starten met een bezoek aan Robbeneiland. Helaas waren we iets te laat met het boeken van deze excursie en was er geen plaats meer over voor ons. We besloten dan maar morgen de boot van drie uur richting het eiland van Nelson Mandela te pakken. Onze planning liep dus anders dan verwacht. We reden vanochtend met onze mooie, witte auto richting Boulders. Opvallend is dat meer dan de helft van alle auto's die hier rijden wit is, net als die van ons. Onderweg kwamen we een klein dorpje tegen, Simon's Town, waar een leuk marktje was. Hier hebben we natuurlijk weer veel leuke spulletjes gekocht. We hebben hier ook lekker wat gedronken in het zonnetje op een terrasje waar we de zee zelfs konden ruiken. De groep kinderen die speciaal voor Freedomday een muzikaal optreden gaven op de achtergrond maakte het plaatje helemaal compleet. Daarna zijn we door gereden naar Boulders, de plaats waar een groep verdwaalde pinguins leeft. Het was erg leuk om die kleine, schattige beestjes te zien op een heel mooi wit strand met helder blauw water. Na een paar mooie foto's te hebben gemaakt, begonnen we toch wel weer wat honger te krijgen en hebben we een heerlijk broodje op. Na lekker even gezeten te hebben, zijn we met de auto verder gereden naar het Table Mountain Nationalpark. Onderweg zagen degene die niet lagen te slapen hele mooie landschappen. Bij de entree van het park aangekomen, dachten we dat we er wel waren, maar dat was niet zo. We moesten nog een stuk verder rijden om bij de verschillende plekken aan te komen. Onze eerste bestemming was Cape Point, een hele mooie plek met een vuurtoren. Er stond ook een wegwijzer die ons er op wees dat we toch wel heel erg ver van huis zijn, maar liefst meer dan 9000 kilometer van Amsterdam. Het was nog best een zware wandeling om daar te komen. Daarna zijn we weer een stuk gaan rijden met de auto om naar 'Cape of good hope', oftewel Kaap de goede hoop, te komen. Daar hebben wij, de drie apen, de rotsen beklommen om zo het mooiste uitzicht te krijgen. Dat was toch echt wel één van de hoogtepunten van de dag. Van de terugweg hebben wij niet zo veel meegekregen, want wij waren zo uitgeput van deze touristische dag dat we lekker een dutje hebben gedaan. Het was ondertussen al weer tijd om een hapje te gaan eten. We besloten om weer naar de Italiaan te gaan van een paar dagen geleden, want die was ons erg goed bevallen. Er was nog precies één tafeltjes over, dus we hadden geluk. Daar hebben we lekker gegeten en dat was een mooie afsluiter van deze gezellige dag. Tevens had iedereen voor het eerst een toetje op! Morgen gaan we weer een leuke dag krijgen, maar we moeten wel vroeg opstaan, dus we gaan zo maar weer slapen.

Welterusten!

• 28 April 2013 - 12:37

Frans En Wilma:

Leuke verslagen schrijven jullie. We lezen ze (bijna) elke dag. Geniet nog van de komende dagen want het is voorbij voor je het weet. Groetjes, Frans, Wilma en Ome Kees.

• 28 April 2013 - 13:24

Jelle:

woow! ik wou dat ik ook zo'n mooi tripje in het mooie Zuid-Afrika kon maken, maar helaas. Veel plezier nog de resterende tijd in het Zuiden van de wereld!

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Internationale Stage Zuid-Afrika

Afrika bezoeken, een droom van velen, en wij gaan onze droom verwezenlijken! Wij zijn Matty de Jong, Femke Wouters en Iris in ’t Groen en zijn alle drie 16 jaar oud. We zitten in vwo 5 van het Cambreur College in Dongen waar we een tweetalige opleiding volgen. Hierdoor hebben wij de kans gekregen om een internationale stage te bedenken en uit te voeren. Wij dachten meteen aan Afrika! Juist omdat hier een hele andere cultuur heerst, die wij graag eens willen ervaren. Veel mensen in onze omgeving dachten dat dit een “mission impossible” zou worden en ook onze ouders waren niet meteen heel erg enthousiast. Dit kwam vooral door onze leeftijd en door veel negatieve verhalen over Afrika met betrekking tot veiligheid. Natuurlijk weerhield ons dit niet om onze droom door te zetten. Na maanden lang zoeken naar organisaties die ons willen en kunnen begeleiden op onze stage zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij stichting Ubuntu Nederland. Deze stichting heeft ons tot nu toe erg goed geholpen met alles. Ze hebben ons ook in contact gebracht met de Amy Biehl Foundation en ook deze wil ons graag ontvangen in Kaapstad. Hierdoor krijgen onze ouders steeds meer vertrouwen om ons naar Afrika te laten gaan, mede omdat onze leraar Bram Thielen ons ook vergezelt op onze reis. Het project wat we concreet gaan begeleiden is: The Bongolethu Amy Biehl after school centre. Er wordt in dit specifieke project dagelijks aan ongeveer 300 straatkinderen in de townships na school dans, toneel, sport, computerles, taal en….een broodmaaltijd gegeven. De Amy Biehl Foundation draait voor een groot deel uit vrijwilligers. Voor een vrijwilligersorganisatie is het erg belangrijk om uit zoveel mogelijke bronnen geld in te zamelen en daarom is ook ons gevraagd om een donatie van €3000, - euro. Op dit moment zijn wij erg druk bezig met het inzamelen van dit bedrag. Dit kost ons heel veel tijd en energie, maar het vooruitzicht om werkelijk in Afrika te komen, zorgt ervoor dat we alles met veel plezier doen. Het feit dat we al op €1200 zitten en we nog een paar leuke dingen in het vooruitzicht hebben geeft ons veel vertrouwen dat we in het eind van april / het begin van mei een fantastische tijd gaan hebben in Zuid-Afrika. Het zal een ervaring zijn, die ons de rest van ons leven bij blijft.
Mocht U ook ons initiatief en deze unieke internationale uitwisseling willen steunen? Dat kan: 45.55.52.509 inzake Amy Biehl Foundation. Baie dankie!!
Femke, Iris en Matty.
5 VWO TTO Cambreur College, Dongen.

04 Mei 2013

4 van de 5

27 April 2013

lekker toeristisch

26 April 2013

Zon, zee, strand en tafeleberg
Iris, Matty en Femke

Wij zijn Iris in 't Groen, Matty de Jong en Femke Wouters. We zitten op het Cambreur College in Dongen. In verband met onze tweetalige opleiding, gaan wij een internationale stage lopen. Wij gaan dit doen bij de Amy Biehl Foundation in Zuid-Afrika. Hier zijn we via Ubuntu-Nederland terecht gekomen. De Amy Biehl Foundation heeft als doel om geweld en criminaliteit onder jongeren in de townships rond Kaapstad te verminderen en om deze kinderen een betere toekomst te bieden met behulp van educatieve en culturele programma's (sport, muziek, creatieve kunst, HIV/AIDS, groenvoorziening, lezen). Amy Biehl was een getalenteerde, dynamische jonge vrouw uit Amerika. Ze was al van jongs af aan vastbesloten om zich in te zetten voor andere mensen. In 1993 besloot ze zich te wijden aan het ontwikkelen van een multiculturele democratie in Zuid-Afrika. Ze werkte mee aan de nieuwe grondwet, streed voor vrouwenrechten en hielp met voorlichting voor de allereerste verkiezingen van het land. Tijdens een politieke demonstratie in Guguleto township op 25 augustus 1993, kwam Amy Biehl tragisch om het leven. Voor de moord werden vier jonge mannen veroordeeld tot 18 jaar cel. Als eerbetoon aan Amy's liefde voor Zuid-Afrika en haar geloof in verzoening, steunden Amy's ouders het verzoek van de vier mannen om amnestie en werden de mannen in 1998 vrijgelaten uit de gevangenis. Om het werk van hun dochter voort te zetten, richtten Amy's ouders in 1997 de Amy Biehl Foundation op. Momenteel werken twee van de mannen die Amy Biehl vermoordden voor de stichting, waarmee ze een rolmodel zijn wat betreft verzoening en het beteren van je leven.

Actief sinds 05 Okt. 2012