Onze tuin in Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris, Matty en Femke - WaarBenJij.nu Onze tuin in Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Iris, Matty en Femke - WaarBenJij.nu

Onze tuin in Afrika

Door: Iris, Femke, Matty

Blijf op de hoogte en volg Iris, Matty en Femke

24 April 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goedenavond allemaal,
Jammer genoeg konden we gisterenavond de blog niet meer online plaatsen en ondanks dat we vanochtend extra vroeg waren opgestaan kwam de tablet niet opdagen. We zullen jullie dus maar snel bijpraten over vandaag en gisteren, terwijl wij nog lekker in onze tuin zitten!
Gisteren vertrokken we rond half 10 vanuit het hoofdkantoor richting de ochtendlocatie die voor ons toen nog onbekend was. Easy ging ziek naar huis, dus iemand anders bracht ons en Amanda naar de Stormont school. Deze school bestond uit zeecontainers. Er zijn maar twee stenen gebouwen waarvan één het wc-gebouwtje is. De kinderen hadden lunch pauze om 10 uur 's ochtends. Na ons even aangestaard te hebben, durfden er toch wel een paar naar ons toe te komen. Onze vans-schoenen waren helemaal fantastisch, net als ons haar. Ze zaten er maar al te graag aan. Het was wel gelijk te merken dat het niveau Engels erg laag was en het niveau ook heel erg verschilde per leerling. Toen de lessen begonnen zijn we alle vijf naar een andere klas gegaan. We hebben met de leraren meegekeken en geholpen waar dat kon. De lessen zijn wel heel anders, kinderen lopen de klas in, uit en rond, als er iets gelezen wordt doen ze dat met z'n veertigen tegelijk en sommige leraressen slaan de kinderen zelfs.
Nadat we de hele ochtend op deze school bezig waren geweest, waren we eigenlijk al best moe, maar we hadden nog een hele middag voor de boeg!
Na afscheid genomen te hebben werden we naar de volgende locatie gebracht. We kwamen aan op de 'Blauwe School', officieel heet het Eastpeak. Gelijk kwamen er een stel kleine, schattige kindjes naar ons toe om met ons te spelen, in ons te klimmen en aan ons haar te zitten. Toen iedereen er was, werd er eerst nog iets verteld over de feestdagen van deze week. Maandag was het Earthday en dinsdag World bookday. Dit werd half in het Engels en half in het Afrikaans gedaan. Dit was heel leuk om te horen, omdat we het gewoon konden volgen en het niet het 'zwarte' afrikaans was. Nadat iedereen naar hun eigen groep was, kregen we een tour langs alle projecten; sport, muziek, literacy en dans. Bij het dansen was het erg leuk om te zien dat de oefeningen die ze deden erg op de Nederlandse oefeningen lijken. Na de tour stond helaas ons busje alweer klaar om naar de volgende locatie te gaan, we waren nog graag even op de school gebleven. We werden naar een school gebracht waar we maandag ook al even geweest waren. Hier hebben we met een groep kinderen de tuin schoongemaakt, zodat er spinazie geplant kan worden. Ook zijn we zelf nog wat rond gaan kijken. We kwamen bij de Amy Biehl Faces, de jongste kids. We mochten binnenkomen en een stuk of 60 kinderen stonden op om allerlei liedjes voor ons te zingen, zo lief! Wij zongen en dansten natuurlijk gewoon vrolijk mee; If you happy and you know it, He's got the whole world in his hands, een kippen/billen dans, etc.
Waar we wel van schrokken was een liedje waar ze zongen; Father, Mother, Stop abusing me. De meeste kinderen zijn namelijk rond de vier jaar oud en het is dan toch raar om ze dat te horen zingen.
Daarna was het weer tijd om terug te gaan richting stad en hostel. 'S avonds zijn we lekker bij de Italiaan gaan eten en kregen we een doggy bag mee waarvan mevrouw Schade er één aan een zwerver heeft gegeven.

Vanochtend hebben we, zoals gewoonlijk, lekker buiten ontbeten. Deze keer waren we wel goed optijd naar de organisatie gegaan en daar eenmaal aangekomen hoefden we niet lang te wachten. De leraren op de basisscholen gingen staken. Op de school waar wij eigenlijk heen gingen hadden ze al 4 maanden geen loon gekregen, omdat er simpelweg geen geld meer was. Hierdoor gingen we in plaats van naar school, greening doen. We hadden verwacht dat we samen met de kinderen een beetje in de tuin moesten helpen, maar dat was niet zo. Geen van ons heeft ooit zo hard gewerkt met 30 graden. We hebben 3 kleine tuintjes aangelegd samen met de tuinman en Thumba. Van een stuk grond met gras en onkruid tot een tuintje met spinazie en ui. Hier zijn we toch wel erg trots op! Eigenlijk zouden we om 2 uur opgehaald worden maar door een miscommunicatie werden we pas half 4 opgehaald.. hierdoor misten we een deel van de naschoolse activiteiten maar we waren nog wel optijd om nog lekker mee te doen. Femke heeft samen met kleine kindjes allerlei spelletjes gedaan en Matty en Iris hebben lekker gedanst.

Terug gekomen bij het hostel hebben we snel allemaal gedouched en zijn we naar een Afrikaanse dansshow geweest. In deze show lieten ze allemaal typisch Afrikaanse dansen zien. We hadden op de scholen ook al dansen gezien en daarom was het niet meer zo heel speciaal. Het was wel heel leuk om te zien. Hierna zijn we bij Mama Afrika gaan eten. Dit is een tentje waar je typisch afrikaanse dingen kan eten. Femke heeft bijvoorbeeld boboti op en Iris een stuk krokodil. Iedereen heeft natuurlijk een stukje van de krokodil geproefd. Mevrouw Schade had een gerecht met 'fries erbij' (friet erbij) besteld. Ook trad er een bandje op en na het eten zijn we met zijn vieren de dansvloer op gegaan. We hebben weer erg genoten. Nu nog even buiten genieten van het warme weer en zometeen weer ons fijne bedje opzoeken.
Welterusten!

• 24 April 2013 - 22:58

Cindy :

Dat was wel mijn beste Engelse zin ooit natuurlijk!!! Wahahaha

• 24 April 2013 - 23:01

Jan En Elly:

Hoi meisjes fijn weer een berichtje van jullie

Wij genieten van jullie belevenissen

Groetjes en geniet ervan

• 24 April 2013 - 23:16

Annemieke:

Nou, ik heb echt wel eens vaker zo hard in een tuintje gewerkt hoor! Maar in Nederland werken we wel wat effectiever. Hier was het soms bergje zand naar bergje zand dragen en weer terug!
    Ook lastig dat het irrigeren hier wat moeizamer gaat, zeker met de hoge temeraturen van vandaag!
    Enne...... het Engels van Cindy schaven we nog wel bij de komende dagen... don't you worry.

• 25 April 2013 - 11:15

Lia En Kees:

Nou, jullie hebben weer een paar drukke en leuke dagen achter de rug. Fijn, dat we weten, dat jullie zo goed kunnen werken in de tuin........ Blijf vooral jullie belevenissen zo uitgebreid noteren, want het is heel leuk om de verslagen te lezen!
    Groetjes

• 25 April 2013 - 15:46

Bram:

Wat een fantastische belevenissen!!! Precies waar jullie vooraf op gehoopt hadden. Volgens mij klopt de creation cirkle toch wel aardig! Veel plezier en succes en blijf vooral schrijven want het is super om jullie verhalen te lezen! Groetjes van het strand in Zeeland;)

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Internationale Stage Zuid-Afrika

Afrika bezoeken, een droom van velen, en wij gaan onze droom verwezenlijken! Wij zijn Matty de Jong, Femke Wouters en Iris in ’t Groen en zijn alle drie 16 jaar oud. We zitten in vwo 5 van het Cambreur College in Dongen waar we een tweetalige opleiding volgen. Hierdoor hebben wij de kans gekregen om een internationale stage te bedenken en uit te voeren. Wij dachten meteen aan Afrika! Juist omdat hier een hele andere cultuur heerst, die wij graag eens willen ervaren. Veel mensen in onze omgeving dachten dat dit een “mission impossible” zou worden en ook onze ouders waren niet meteen heel erg enthousiast. Dit kwam vooral door onze leeftijd en door veel negatieve verhalen over Afrika met betrekking tot veiligheid. Natuurlijk weerhield ons dit niet om onze droom door te zetten. Na maanden lang zoeken naar organisaties die ons willen en kunnen begeleiden op onze stage zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij stichting Ubuntu Nederland. Deze stichting heeft ons tot nu toe erg goed geholpen met alles. Ze hebben ons ook in contact gebracht met de Amy Biehl Foundation en ook deze wil ons graag ontvangen in Kaapstad. Hierdoor krijgen onze ouders steeds meer vertrouwen om ons naar Afrika te laten gaan, mede omdat onze leraar Bram Thielen ons ook vergezelt op onze reis. Het project wat we concreet gaan begeleiden is: The Bongolethu Amy Biehl after school centre. Er wordt in dit specifieke project dagelijks aan ongeveer 300 straatkinderen in de townships na school dans, toneel, sport, computerles, taal en….een broodmaaltijd gegeven. De Amy Biehl Foundation draait voor een groot deel uit vrijwilligers. Voor een vrijwilligersorganisatie is het erg belangrijk om uit zoveel mogelijke bronnen geld in te zamelen en daarom is ook ons gevraagd om een donatie van €3000, - euro. Op dit moment zijn wij erg druk bezig met het inzamelen van dit bedrag. Dit kost ons heel veel tijd en energie, maar het vooruitzicht om werkelijk in Afrika te komen, zorgt ervoor dat we alles met veel plezier doen. Het feit dat we al op €1200 zitten en we nog een paar leuke dingen in het vooruitzicht hebben geeft ons veel vertrouwen dat we in het eind van april / het begin van mei een fantastische tijd gaan hebben in Zuid-Afrika. Het zal een ervaring zijn, die ons de rest van ons leven bij blijft.
Mocht U ook ons initiatief en deze unieke internationale uitwisseling willen steunen? Dat kan: 45.55.52.509 inzake Amy Biehl Foundation. Baie dankie!!
Femke, Iris en Matty.
5 VWO TTO Cambreur College, Dongen.

04 Mei 2013

4 van de 5

27 April 2013

lekker toeristisch

26 April 2013

Zon, zee, strand en tafeleberg
Iris, Matty en Femke

Wij zijn Iris in 't Groen, Matty de Jong en Femke Wouters. We zitten op het Cambreur College in Dongen. In verband met onze tweetalige opleiding, gaan wij een internationale stage lopen. Wij gaan dit doen bij de Amy Biehl Foundation in Zuid-Afrika. Hier zijn we via Ubuntu-Nederland terecht gekomen. De Amy Biehl Foundation heeft als doel om geweld en criminaliteit onder jongeren in de townships rond Kaapstad te verminderen en om deze kinderen een betere toekomst te bieden met behulp van educatieve en culturele programma's (sport, muziek, creatieve kunst, HIV/AIDS, groenvoorziening, lezen). Amy Biehl was een getalenteerde, dynamische jonge vrouw uit Amerika. Ze was al van jongs af aan vastbesloten om zich in te zetten voor andere mensen. In 1993 besloot ze zich te wijden aan het ontwikkelen van een multiculturele democratie in Zuid-Afrika. Ze werkte mee aan de nieuwe grondwet, streed voor vrouwenrechten en hielp met voorlichting voor de allereerste verkiezingen van het land. Tijdens een politieke demonstratie in Guguleto township op 25 augustus 1993, kwam Amy Biehl tragisch om het leven. Voor de moord werden vier jonge mannen veroordeeld tot 18 jaar cel. Als eerbetoon aan Amy's liefde voor Zuid-Afrika en haar geloof in verzoening, steunden Amy's ouders het verzoek van de vier mannen om amnestie en werden de mannen in 1998 vrijgelaten uit de gevangenis. Om het werk van hun dochter voort te zetten, richtten Amy's ouders in 1997 de Amy Biehl Foundation op. Momenteel werken twee van de mannen die Amy Biehl vermoordden voor de stichting, waarmee ze een rolmodel zijn wat betreft verzoening en het beteren van je leven.

Actief sinds 05 Okt. 2012